דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ק ו ל ק ו ר א - יוזמה להקמת חזית אזרחית וציבורית להתנעת תהליכים נרחבים ומהותיים להתמודדות עם חולשת המערכת הפוליטית בישראל 

מאת    [ 16/01/2010 ]

מילים במאמר: 1276   [ נצפה 1836 פעמים ]

ק ו ל   ק ו ר א

ינואר 2010

חולשת המערכת הפוליטית בישראל וההפסדים העצומים שהיא מייצרת למדינה ולחברה בה

יוזמה  להקמת  חזית אזרחית וציבורית להתנעת תהליכים נרחבים ומהותיים לשינוי  פני הדברים

 

מדינה קטנה כמו ישראל, הנמצאת בסיטואציה גיאופוליטית קשה ומסובכת והחסרה משאבי טבע וסביבה, חובה עליה לחזק את ממד שיכלול המערכות בקרבה ודרכי התנהלותה ולהעדיף זאת על פני דוגמתיות אידיאולוגית וקריאה מדומה של המציאות.

חולשת המערכת הפוליטית בישראל

חולשת המערכת הפוליטית בישראל היא העומדת ביסוד הדברים הלא טובים שקורים לנו במדינה. ההפסדים העצומים שהיא מייצרת כבר מזמן הפכו לעניין בעל משמעות אסטרטגית מן המעלה הראשונה הנוגעת לאושיות חיינו, והם מאיימים על עצם חוסנה של החברה הישראלית ובטחונה של המדינה. פרופסור יחזקאל דרור מכנה זאת באופן הבא: "מגמות שקיעה והתדרדרות עד כדי איום על המפעל הציוני".

חולשה זו גורמת לחוסר יציבות הממשל ולפגיעה חמורה ביכולת המשילות שלו ובטיב פעולתו. כן ניתן למצוא קשר ישיר וחזק בין חולשת המערכת הפוליטית לבין צמיחתם של פערים נרחבים בחברה הישראלית. הקמפיין ה'מתוזמר' של הפוליטיקאים נגד בית המשפט העליון והמערכת המשפטית כולה מקורו גם כן בחולשת המערכת הפוליטית בישראל. שחיתות ציבורית גואה היא ודאי תוצר של מצב זה. ואפשר גם לזהות את עקבותיה של חולשה זו בתוצאות מלחמת לבנון השנייה שלא מוצו כראוי, בביצועיה הירודים של מערכת החינוך, בהעדרותם הזועקת של יסודות תכנון לאומי ראויים לשמם במדינה, ביכולת בציעות נמוכה של החלטות הממשל, בניתוב תקציבים לאומיים ליעדים לא ראויים ובהפסדים רבים אחרים.

והחשוב מכל, הוא העדרו של אתוס לאומי חדש, מלכד ומגייס, המקנה משמעות לחיים במדינה, מייצר תחושות של הגשמה והשתלמות עצמית ומגבש את תפיסת החיים הטובים בה.

מקורותיה של חולשה זאת הם רבים ועמוקים ואפשר ללכת רחוק ולחפש אותם בחולשת הדור, בחולשת הציבור הנאור ובחולשת האליטות. אנו נסתפק כאן ונאמר, כי איכנשהו בציר הזמן, עם היעלמותו של דור החלוצים מייסדי המדינה, חלה טרנספוזיציה תרבותית בישראל. הפכנו מ"חברה פותרת הבעיות" ("הם מפחדים" - ד"ר צביה גרינפילד) - כפי שהקימו כאן האבות המייסדים במנהיגותו של דוד בן גוריון, המתמודדת עם המציאות "על דרך היצירה" ("מרד יצירה והתגלות" - פרופסור שלמה גיורא שוהם), ובמובנים רבים ומבלי שנתנו את הדעת לכך, גם על פי יסודות השיח והאתוס הליברלי ועקרונותיו - לחברה המרוממת את עצמה בשרוכי הנעלים של אידאולוגיות מימין, משמאל ומשמיים. חברה מוטה יתר ערכית ואידאולוגית. תחת לקום כל בוקר ולשאול את עצמנו מה אנו יכולים לעשות טוב יותר כך שנוכל לחיות כאן יחד לאורך ימים בביטחון, רווחה ושגשוג, אנו מקדשים את ה'כאילו אידיאולוגיות' על חשבון הטיפול במרכיבי ההתנהלות השונים של חיינו ומערכותיהם, ומתעדפים את הכוונות הטובות והעיסוק ב'כאילו ערכים' על פני התייחסות לתוצאות מעשינו ומחדלינו.

הפוליטיקאים של היום אינם אחראים להיווצרותה של מציאות זו. במידה רבה הם אף קורבנותיה. אך מנגד, כשליחי הציבור ונבחריו מוטלת עליהם האחריות להתמודד עם המציאות הקשה אליה נקלענו ולתת לה תשובות הולמות. לצערנו, הפוליטיקאים המייצגים אותנו כיום אינם קוראים נכון את המצב, אינם מזהים את עוצמת חומרתו, ואינם מתרוממים לגודל האחריות והעשייה הנדרשים מהם. כל שהם יודעים לעשותו הוא שמירה על המצב הקיים ומה שהיה הוא שיהיה. זו הפרדיגמה שמנחה אותם ותו לא. אין כל מאמץ ל'פיתוח עוצמה של חיים דמוקרטיים' בקרבנו, ולמעשה לא מתקיימים בארץ חיים פוליטיים אמיתיים ומשמעותיים כלשהם. הפוליטיקאים הלאימו אותם והמדינה בלעה אותם אל בין קרביה. אין תהליכי חשיבה ועיון. אין תהליכי צמיחה והתפתחות. ואין כל ניסיון לשנות את פני הדברים ולהתאימם לתנאי המציאות המשתנה. מדבר וציה. כלום וכלום אחד גדול. וזה כל הסיפור על רגל אחת.

גם עלינו אזרחי המדינה, כבוגרים אוטונומיים ואחראים, מוטלת חובת היוזמה והאחריות האישית והציבורית להתמודד עם המצב הלא טוב. הפוליטיקאים לבדם לא יוציאונו מן הבוץ, ויש צורך אקוטי לפעול גם מחוץ למערכת הפוליטית כדי לקדם את הדברים. ראשית לכל, להביא לידיעת הציבור ולתודעתו את חומרת המצב. שנית, להציג בפני הציבור את הפתרונות הנדרשים והדרכים כדי להתמודד בהצלחה עם הבעיות שנוצרו. ושלישית, להפעיל לחץ ציבורי על נבחרינו במגמה לשנות ולהתאים את הנדרש במערכת הפוליטית.

אנו סבורים, איפוא, שהפתרון לחידה הגדולה הזאת של חולשת המערכת הפוליטית בחיינו, יסודותיו נעוצים יותר במרכיבים התרבותיים-חברתיים-התנהלותיים של חיינו, מאשר בפתרונות מבניים-הסדריים-חוקתיים שלהם (קרי, שינוי שיטת הממשל והבחירות במדינה). כן, חשוב לנו מאוד להדגיש כי הפתרון שאנו הולכים לקראתו נסמך על שני אדנים מוצקים: הראשון, הוא הנסיון המוצלח של הקמת המדינה וביסוסה הראשוני על ידי האבות המיסדים בזכות ייסודה של 'חברה פותרת הבעיות', המתמודדת עם המציאות על דרך היצירה. השני, מקורו "בשיח והמחשבה הליברלית, שהיו לתכונה המגדירה ולנסיון היסודי ביותר של התרבות המערבית והפכו לנורמה בדמוקרטיות המערביות תעשייתיות". ('על ימין ועל שמאל' - פרופסור ברוך זיסר).

התנהלות היא שם המשחק החדש

מן הדו"ח העולמי האחרון העוסק בדירוג מדינות משגשגות ומצליחות בעולם מבצבצת ועולה, מבין סעיפי הדירוג השונים ופרטיהם, עובדת יסוד ניצחת אחת והיא 'התנהלות'. מדינות מצליחות בעולם, כפינלנד ושוויץ ואחרות, ניחנות ברמות גבוהות של התנהלות מערכותיהן הציבוריות, ובראשן המערכת הפוליטית והמערכת השלטונית שלהן. נדמה לנו שיסוד זה של התנהלות עמד לאומות מצליחות לאורך כל הדורות. כלומר, התנהלות ראויה ואיכותית היא מכפיל כוח ועוצמה מדרגה ראשונה. שגשוג רווחה וחוסן חברתי נגזרים מדרכי התנהלותינו. כוונות טובות ורצון טוב אינם מספיקים ואינם ערובה להצלחה. גם לא דיבורים נשגבים למיניהם ונאומים חוצבי להבות בכנסת ובתקשורת.

הצלחתם הפנומנלית של דוד בן גוריון וחבורת החלוצים המייסדים שאיתו, בפרויקט האדיר של הקמת המדינה וביסוסה הראשוני, נבעה מגישה בסיסית זו, והם עדות  חקוקה על סלע חיינו, כי התנהלות היא יסוד מוסד שיש לתת את הדעת עליו ("עיצוב הישראליות" - פרופסור זאב צחור).

התנהלות הוא שם עצם כללי למרחב גדול של דברים. עיקרה, האופן בו אנו מנהלים את חיינו ואורחותינו הציבוריים. במיוחד ראוי להדגיש כאן שהתנהלות איכותית, מערכות חיים סדורות ואיכותיות, תהליכי עבודה, חשיבה וקבלת החלטות ברמה גבוהה, מיצרים סביבם גלי הדף נרחבים המשפיעים לטובה על כלל חיינו.

התנהלות איננה תפיסה טכנית אלא מהות הדברים, בבחינת נתנהל נכון - נוכל להמשיך ולהבטיח את בטחוננו ורווחתנו ולתת תשובה הולמת גם לשאלות ערכיות, מוסריות ותרבותיות המעסיקות אותנו כבני אדם ויהודים בארץ הזאת. ועל רקע מציאות חיינו העכשווית דברים אלה נתפסים כ'מהפכה קורפרניקאית' של ממש.

התנהלות איכותית היא פתח לשביעות רצון רבה בקרב כלל אזרחי המדינה. זהו מצב בו הציבור חש סיפוק רב בחיו והשתלמות רבה, המאפשרים לו לגבש את תפיסת חייו הטובים במדינה. התנהלות לקויה היא פתח לפורענות. זוהי קרקע פורייה לצמיחתם של הגיגים ודעות קיצוניות ולפיצול והתפוררות חברתית. את זרעי הפורענות ניתן כבר לראות בבירור. הם מצויים בכל פינה בחיינו הציבוריים. את שיקול הדעת המושכל והמקצועי ואת התבונה מחליפים מעתה הלכי רוח ורעיונות המנותקים מן המציאות שנזקם רב וסופם מי ישורנו.

ניסוח תמציתי של מציאות החיים הפוליטית שלנו כיום

'מציאות הזוייה', הם צמד המילים המתאר באופן המדויק והטוב ביותר את המערכת הפוליטית כיום בישראל. זהו המקום היחידי במדינה בו אנו מוכנים לחשוב ולהתנהג כ'מטומטמים'. דרכי התנהלותן של המפלגות אינן עונות אפילו על אמות מידה מקצועיות ומקובלות מינימליות. שום מערכת אחרת בארץ הזו אינה מרשה לעצמה להתנהל באופן בלתי מקצועי וחסר אחריות שכזה. אנרכייה ואינפנטיליזציה הם ממאפייניה היסודיים. והיא מצטיירת כיום, על סמלה בניין הכנסת, כמצודה של שמרנות וארכאיות בלב החברה הישראלית, הזורעת הרס ופורענות על  סביבותיה. שום דבר טוב לא יכול לצמוח ממערכת שכזו ויכולתה לייצר תפוקות איכותיות שואפת לאפס. ואת התוצאות הרעות כולנו רואים (מאמרים בנושא - נמרוד נוי).

מה עושים מחר כשקמים בבוקר

לאחר שהגדרנו את הבעיה וניסחנו את תפיסת היסוד כיצד יש להתמודד עימה, אנו נפיק בהמשך נייר נוסף שיתאר בפירוט רב את הצעדים העיקריים שעלינו לנקוט בדרכנו לפיצוח הצופן של חולשת המערכת הפוליטית בישראל. המציאות הציבה מחסום לרוחב הדרך. הפרדיגמה של המשך המצב הקיים ועשיית עוד מאותו הדבר איננה יכולה להימשך עוד, ויש להחליפה בפרדיגמה של חדשנות ושל עשייה מנהיגותית מכוננת.

זוהי קריאה לשאלת השאלות הגדולות באמת, ולהצבת יעדים אתגריים בלתי שיגרתיים ויוצאי דופן כמתחייב מן המצב. אין אלה ימים כתיקונם. הזמן דוחק ואנו נדרשים לתהליך של תיקון המתבסס על תנופה רבת היקף והאצה גדולה בתהליכי ההבנייה מחדש של המערכת הפוליטית בישראל על כל צדדיה והבטיה.

נמרוד נוי, פיתוח עיסקי וייעוץ ארגוני ואסטרטגי, 3611500 052, nimrodbd@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב